Дата публікації:

Коментарі щодо проекту постанови КМУ «Про затвердження Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти»

Українська Мережа за права дитини проаналізувала підготовлений текст постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти». Ми вважаємо, що постанова не враховує ряд принципових моментів державної політики України в сфері захисту прав дитини, а також деінституціалізації, та пропонуємо внести наступні зміни.

 

Коментарі від ГС «Українська Мережа за права дитини» щодо проєкту постанови КМУ «Про затвердження Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти»

 Ми бачимо такі принципові ризики і недопрацювання в даному документі:

  1. Наразі в Україні питання зарахування дітей на цілодобове перебування врегульовано Постановою КМУ від 01.06.2020 №586, якою затверджено Порядок зарахування дітей на цілодобове перебування до закладів незалежно від типу, форми власності та підпорядкування». До того ж, пансіон є структурним підрозділом закладу освіти, тому Порядок зарахування учнів до нього може бути затверджений наказом МОН, так як це, наприклад,  зроблено щодо Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти.
  2. Зміст та виклад тексту Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти більше відповідає змісту Положення, а не Порядку. Порядок має передбачати взаємодію керівника пансіону та директора закладу освіти, деталізовані умови проживання дітей, забезпечення їх харчуванням, тощо. Цей документ має визначати мінімальні стандарти забезпечення умов проживання та утримання дітей.  Наприклад: у пансіоні проживає до 15 дітей,  у кожній житловій кімнаті  кількість дітей не має перевищувати 3. Кожна дитина забезпечена власним ліжком, тумбочкою, шафою, стільцем, письмовим столом. Має доступ до комп’ютера та інтернету. У  пансіоні передбачено наявність кухонної кімнати з вільним доступом до неї, вітальні. Туалетна та ванна кімнати створюються з розрахунку  1 на 5 дітей…
  3. Про те, які умови забезпечуються для проживання і утримання дітей з інвалідністю, комплексними порушеннями в цьому проєкті теж не визначено.
  4. В проєкті постанови загадується про умови проживання, наближені до сімейних, але немає  ознак, які б це забезпечували – житлові (див.п.2), участь дітей в організації життя, прийняття спільних правил, визначення ключового фахівця, розробка і виконання індивідуального плану роботи з дитиною.
  5. Діти в контексті цього документу розглядаються як учасники освітнього процесу, а не як діти, які проживають без батьків і потребують належного догляду  і виховання, – ‘формування в учасників освітнього процесу гігієнічних навичок та засад здорового способу життя, зокрема звичок здорового харчування, фізичної активності, профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань, збереження свого сексуального та репродуктивного здоров’я, попередження поширення серед учнів звичок, небезпечних для їх фізичного та/або психічного здоров’я’
  6. В цілому цей проєкт не передбачає обмеження влаштування дітей за віком. Оскільки пансіон є структурним підрозділом закладів освіти, то в Положеннях про ці заклади освіти необхідно передбачити заборону на влаштування дітей дошкільного віку до закладу з цілодобовим перебуванням. Наразі є непоодинокі випадки, коли в закладах спеціальної освіти проживають віком від 2-х років, що наносить особливу шкоду їх здоров’ю і розвитку.
  7. З даним проєктом незрозуміла логіка залучення ССД на певних етапах. Наприклад, її повідомляють, якщо батьки не забрали дітей на вихідні, але ж ССД не були включені на етапі їх влаштування (за винятком дітей-сиріт).
  8. Не визначено хто здійснює моніторинг умов проживання та утримання дітей, дотримання їх прав, який механізм врахування думки дитини, як і кому вона може поскаржитися у випадках насильства, булінгу та ін.
  9. Не передбачено проведення перегляду доцільності проживання дитини в пансіоні (і визначення того, хто має це робити), врахування рівня доходів сім’ї, наявності інклюзії в закладах загальної середньої освіти за місцем проживання (у випадках влаштування у пансіони закладів спеціальної освіти) чи медичних послуг у закладах охорони здоров’я (у випадках санаторних шкіл).
  10. Оплачувати вартість проживання і утримання дитини в пансіоні має територіальна громада, з якої походить дитина. У ти випадках, коли сім’я має достатній рівень доходів, вартість проживання і утримання мають сплачувати батьки.
  11. При розробці цього документу необхідно врахувати ‘Керівні принципи ООН з альтернативного догляду дітей’, прийняті у 2009 році. Пансіони – це нові інтернати, які консервують інституційний догляд – догляд за дитиною протягом більше трьох місяців, що здійснюється в закладах цілодобового перебування, розрахованих на 15 і більше дітей, з умовами проживання, не наближеними до сімейних, з наявними характерними ознаками інституційної культури (знеособлення, жорсткість режиму та діючих правил, відсутність індивідуального підходу, соціальне дистанціювання, залежність дитини від персоналу тощо).
  12. Ця постанова суперечить політиці держави та законодавству, зокрема ЗУ «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», тому що розширює мережу інтернатів, допускає, що до інтернату можливо влаштовувати дітей, які вже влаштовані у сімейні форми виховання.

 

ПІДПИСАТИСЬ НА НОВИНИ
Піднятися вгору