Права дитини мають бути у пріоритеті в питанні відновлення України – спільна позиція УМПД та Human Rights Watch
Іноземні уряди повинні скористатись можливістю проведення Міжнародня конференції з питань відновлення України, що відбудеться 11-12 червня 2024 року, для забезпечення ресурсів на захист і реалізацію прав дитини. Про це заявили 7 червня Human Rights Watch та Українська мережа за права дитини.
Щоб українські діти могли здобути якісну освіту та жити у сімейному оточенні, потрібно:
- пріоритетизувати донорську допомогу для відновлення та забезпечення доступу до тисяч шкіл, які були пошкоджені, а також забезпечити дітей і вчителів обладнанням та технологіями для дистанційного навчання.
- Припинити покладатися на радянську спадщину інституціалізації дітей, яких вважають інвалідами або які походять із соціально незахищених верств населення.
- Донори повинні заохочувати Україну продовжувати прогрес у переведенні дітей, які живуть в установах, у сімейні форми виховання та загальноосвітні школи, а також забезпечити ресурси для цього.
Міжнародна конференція має на меті залучити державну допомогу та інвестиції приватного сектору для «відновлення, реконструкції, реформ і модернізації» в Україні.
Нагадуємо, що після повномасштабного вторгнення росії українська влада взяла на себе зобов’язання провести освітні реформи, спрямовані на те, щоб діти могли навчатися в безпечних умовах, а також ініціювала нову стратегію для припинення шкідливої радянської спадщини інституціалізації дітей, яких вважають інвалідами або які походять із соціально незахищених верств населення.
«Краще майбутнє для України означає вжиття необхідних заходів для того, щоб кожна дитина могла реалізувати свій потенціал, і в Берліні не повинно бути жодного відступу», – сказав Білл Ван Есвелд, заступник директора з прав дітей Human Rights Watch, – Отримання освіти та життя в сім’ї, а не в установі, – це не просто приємні речі, це фундаментальні права дитини, які заслуговують на повну підтримку донорів».
Human Rights Watch задокументувала масштабні пошкодження та руйнування українських шкіл і дитячих садків через напади, а також з боку російських сил, які окупували, розграбували та знищували школи в перші місяці бойових дій. У деяких випадках російські сили стріляли по школах, які використовували, коли відступали з окупованих територій, завдаючи їм ще більшої шкоди.
Станом на травень понад 3 790 освітніх закладів було пошкоджено або знищено, за даними українського уряду.
Пошкодження шкіл та ризики для учнів змусили Україну повернутися до дистанційного навчання, коли учні лише поверталися до очного навчання після пандемії Covid-19. Однак багато батьків і дітей не мають пристроїв та підключення до інтернету, необхідних для дистанційного навчання, зазначає Human Rights Watch, що, крім того, може бути недоступним для дітей з інвалідністю. Українська влада також вимагає, щоб школи мали відповідні укриття для відновлення очного навчання.
На конференції в Берліні міжнародні партнери та донори України повинні допомогти владі забезпечити доступ до якісної освіти для всіх дітей, зокрема шляхом відновлення пошкоджених освітніх закладів по всій Україні відповідно до вимог безпеки та суворого дотримання стандартів доступності, обов’язкових згідно з українським законодавством.
Фінансування донорів має підтримувати розвиток інклюзивної, а не сегрегованої освіти, заявили організації.
Повномасштабне вторгнення також посилило ризики для 105 000 дітей в установах в Україні, включаючи розлучення з сім’ями, нехтування та примусові переміщення і депортацію з боку російської та окупаційної влади. До вторгнення велика більшість дітей в установах мали батьків, але діти з інвалідністю частіше опинялися в установах, а не мали можливості жити з родинами чи в громаді та відвідувати загальноосвітні школи.
Але навіть у мирний час десятиліття досліджень показали, що інституціалізація шкідлива для дітей. Поміщення дітей в установи заборонено міжнародним правом у галузі прав людини, а також у Європейському Союзі, до якого Україна прагне приєднатися.
Нещодавно Європейський Союз схвалив план відновлення уряду України, що відкриває доступ до 50 мільярдів євро фінансування від ЄС. Він включає плани реформування освіти та будівництва 700 великих будинків сімейного типу для 5 600 дітей, які жили в установах. Україна також створила детальну дорожню карту деінституціалізації. ЄС та Україна повинні продовжувати надавати пріоритет деінституціалізації та реформі догляду в рамках відновлення України та інтеграції до ЄС.
Попередні уряди намагалися реформувати системи догляду за дітьми з інвалідністю, але зазнали невдачі, оскільки громадські організації були відсунуті на другий план, а плани реформ саботувалися, щоб виключити дітей з інвалідністю.
Донори повинні продовжувати тісно співпрацювати з українськими громадськими організаціями, які очолюють зусилля щодо змістовних реформ, що гарантують усім дітям доступ до захисту та освіти, а також їхні права на життя в сім’ї та в громаді, заявили Human Rights Watch та Українська мережа за права дитини.
«Відновлення України має пріоритетно враховувати права дітей, зокрема освіту, над відновленням установ догляду та практикою сегрегації спеціальних шкіл», – сказала Дарія Касьянова, голова правління УМПД, – Реформа деінституціалізації є вирішальною, вона означає поставити права людини та права дитини на перше місце».
Фото: Human Rights Watch