Дата публікації:

Представники організацій-членів УМПД пройшли навчання з сейфґардінгу в Центрі гідності дитини УКУ 

З 24 по 26 лютого у Львові пройшло триденне навчання сертифікатної програми Центру гідності дитини УКУ «Формування безпечного середовища для дітей. Безпекова політика в організації». Участь і ній взяли представники 17 організацій-членів Української мережі за права дитини та секретаріату. 

Перший день навчання був присвячений теорії, другий та третій – вивчення компонентів політики та процедур захисту дітей, практичним завданням. 

Чому так важливі політики сейфґардінгу? 

Близько 4% опитаних українців стали жертвами зґвалтування у дитинстві, 23% ‒ сексуального насилля або домагань. Такі цифри показало перше соціологічне дослідження Центру гідності дитини «Сексуальне насильство в Україні». Про нього  розповіла Христина Шабат, керівниця Центру гідності дитини Українського католицького університету (УКУ). 

Фото УКУ

«Ми живемо у травматичному світі і діти є більш незахищені перед травмою, ніж дорослі… Близько 40% дітей переживають за дитинство бодай одну травматичну подію. Близько 6% дітей мають посттравматичний стресовий розлад (3-15% дівчат і 4-6% хлопців). Інші наслідки травми є не менш значущі труднощі з навчанням та соціальною адаптацією, тривожні розлади, поведінкові, депресія та інше», – розповідала Юліана Маслак, дитяча психіатриня, психотерапевтка у методі когнітивно-поведінкової терапії, викладачка Магістерської програми УКУ «Клінічна  психологія з основами когнітивно-поведінкової терапії»

Щоб створити безпечний простір та убезпечити дітей від насилля – мають бути розроблені політики сейфґардінгу. У їх основі завжди лежить дитиноцентризм та робота в кращих інтересах дитини. 

Фото УКУ: Юліана Маслак.

Поняттям сейфґардінг (Safeguarding) позначають заходи із захисту здоров’я, добробуту та прав людини, які спрямовані на дітей, молодь та вразливих дорослих і допомагають жити без насильства та зневаги, жорстокості та домагань, а також реагувати належним чином, коли є факт насилля.

Працівники громадських організацій можуть бути безпечними дорослими для дітей, якщо вони цього потребують. Вважає Анастасія Широка, заступниця декана з міжнародних академічних зв’язків факультету наук про здоров”я УКУ, доцентка кафедри психології та психотерапії УКУ. Вона прочитала лекцію про важливість створення безпечного середовища у житті дитини. 

Фото УКУ

«Велика різниця, коли дитина щодня втрачає безпеку, і немає нікого поруч, або має дорослого, до якого відчуває страх, нерозуміння, і небажання йому довіряти. І коли дитина щодня втрачає безпеку, і має поруч безпечного дорослого, який її чує, розуміє, заспокоює та показує як можна щодня приймати кращі рішення та проживати різний досвід», – розповіла Анастасія Широка. 

Практика: самооцінка організації, ризиків та зміни політик 

У практичній частині навчання проходили самооцінювання діяльності організації у сфері захисту дитини на основі інструментів міжнародних стандартів Keeping Children Safe. Модераторкою виступила Іванна Рудакевич, керівниця проєктів та програм Центру гідності дитини. 

Також учасники та учасниці проаналізувати наявні ризики, що є в організації. Коли може постраждати дитина від жорстокого поводження і їй можуть заподіяти шкоди. 

«Оцінка ризиків – стало для мене абсолютно новим знанням. Раніше так глибоко не вивчала питання. Сподобалась доступність, якість донесення матеріалу, інтерактивність та врахування особистих побажань», – зазначила одна з учасниць навчання.   

Програма навчання розрахована на три місяці. Після офлайн частини, кожен учасник та учасниця мають розробити чи допрацювати політики сейфґардінгу у своїй організації. До квітня включно їх супроводжують фахівці Центру гідності дитини УКУ.   

Нетворкінг та розвиток мережування 

Окрім основної денної програми, для учасників та учасниць організували гостьові візити до львівських членів УМПД. 

Ввечері 24 лютого відвідали офіс благодійного фонду «Рідні». Для усіх приготували квест: на кожному зі столів представили один з продуктів організації. Усіх об’єднали у чотири команди і виділили по 10 хвилин для виконання завдання на кожному столі, після чого групи переходили до наступного. Таким чином дізнались про: 

  1. Психологічну гра «РаДіти разом», яку розробили у партнерстві з психологинею Вікторією Назаревич. Усі мали обрати персонажів з гри та обговорити, хто з  них найбільше імпонує, а хто – найменше. Загалом, ця гра допомагає відновити радість та емоційний добробут у дітей та дорослих.
  2. Як за декілька хвилин створити ляльку-Хвиляльку. 

    «Ідея необхідності маленького друга, який може поміститись у долоньці, бути завжди поруч, вислухати і забрати усі тривоги виникла у нашої колеги арт-терапевта Марини Якименко, ще на початку війни, коли евакуація була масовою», – розповіли у БФ «Рідні». 
  3. Де сховані п’ять ключів на пазлі «Місто щасливого дитинства». Це благодійний пазл від ORNER та БФ «Рідні», кошти від продажу якого йдуть на проведення Всеукраїнського арт-фестивалю «Твори СвіТИ». 
  4. Ознайомились з методикою «Терапевтичний їжачок», що була розроблена для подолання тривоги у дітей, формування механізми самозахисту роботи з дітьми   

«Дуже цікаві та практичні ігри. Їх можна використовувати і для реабілітації дорослих, а не тільки дітей», – зазначила Ксенія Мацкевич, PR-ниця МГО «Соціальні ініціативи з охорони праці та здоров’я». 


Ввечері 25 лютого – спілкувались та створювали ляльки-мотанки в офісі благодійної організації «Українська освітня платформа».  

«Ляльки-мотанки виготовляли наші предки з любов’ю і надією на щастя й добробут. Також, сучасною мовою, можна сказати що процес створення ляльки-мотанки би свого роду прадавнім апсайклінгом. Бо щоб зробити лялечки, жінки брали вже зношені сорочки, плахти і з шматочків робили іграшки для своїх діток.  Таким чином і праця не пропадала, вибір отримував нове життя. А коли дитина виросла з такою лялькою, то вже протягом всього життя мотанка була символічною річчю оберегом від мами», – розповідали волонтерки студентської організації УКУ «Мотанка».  

Декілька відгуків від учасників навчання: 

Уляна Басова, ГО «Соціальна синергія»: «Дуже ефективно проведений час з колегами. Рада новим знайомствам. Дякую за дуже класно організовану програму лекцій: перерви, недовгий час лекцій, практичні завдання – все сподобалось. Пережила думки від “все пропало” до “скільки ідей в роботі попереду!”. Дякую!»

Марія Кандиба, БО БФ «Рідні»: «Дуже корисні додатки для практичної роботи, гарна структура та електронний кабінет для зручності опрацювання». 

Юлія Малієнко, ВБО «Український фонд “Благополуччя дітей”»:  «Дякую за змістовний тренінг. Дуже імпонує формат, коли теорія підкріплена практичним опрацюванням отриманої інформації. Також був цінним обмін ресурсами для роботи з дітьми».

Захід та навчання організоване громадською спілкою “Українська мережа за права дитини”  у партнерстві з Центром гідності дитини УКУ в межах проєкту “Розвиток, впровадження та підтримка ефективних політик сейфґардінг серед членів Української мережі за права дитини та поза нею” за фінансової підтримки Terre des hommes Deutschland.    

ПІДПИСАТИСЬ НА НОВИНИ
Підписатися
Піднятися вгору