Дата публікації:

«Важливо зробити освіту якісною і чуйною до потреб дитини, доступною для всіх дітей, де б вони не перебували і якими б не були їх індивідуальні потреби» – Анастасія Степула 

Згідно Національного звіту PISA-2022, за чотири роки рівень знань в українських школярів погіршився. Освітній процес підкосила спочатку пандемія, а потім й повномасштабна війна. Також зараз дослідники помітили, що якість освіти у школярів сільської місцевості значно гірша, ніж в учнів міських шкіл. Нерівність освіти – одне з порушень прав дитини в Україні. 

«Право на освіту – одне з базових прав для кожної дитини, й освіта в центральних містах та регіонах повинна бути однакової якості. На жаль, через вплив війни повсякчас спостерігаємо порушення всіх базових прав дитини. Для збереження талантів і потенціалів людського капіталу України, нам важливо зробити освіту якісною і чуйною до потреб дитини, доступною для всіх дітей, де б вони не перебували і якими б не були їх індивідуальні потреби. Громадянське суспільство та державні установи тепер мають незалежне дослідження й нині знають від чого відштовхуватись. І важливо на це звернути увагу та ґрунтовно, системно реагувати.  Гадаю, ситуація може бути ще складнішою, адже багато територій України не взяли участь у дослідженні через небезпеку чи окупацію», – коментує Анастасія Степула, радниця з адвокації Громадської спілки «Українська мережа за права дитини».   

На початку грудня 2023 року було опубліковано Національний звіт PISA-2022. Це глобальне дослідження, яким охоплено понад 80 економік світу. Україна вдруге взяла в ньому участь. У жовтні 2022 року 3876 учнів (віком 15 років) зі 164 закладів освіти різних типів проходили двогодинне тестування з математики, читання та природничо-наукових дисциплін, а також заповнювали анкети. 

 Через воєнні дії та пов’язані із цим ризики, дослідження не проводили в шести областях нашої країни (Донецькій, Харківській, Луганській, Запорізькій, Херсонській, Миколаївській), а також в Автономній Республіці Крим і місті Севастополь.  

Порівняно з попереднім циклом 2018 року результати українських учнів з математики знизилися на 12 балів, із читання – на 38, а з природничо-наукових дисциплін – на 19 балів. Освітні втрати в галузі читання сягають майже двох років навчання. 

Проте Україна – єдина країна, що спромоглася провести це дослідження під час війни. І якщо порівнювати її результати з результатами інших країн референтної групи (Грузія, Молдова та Вірменія), то вона показала досить хороший рівень. Наприклад, Грузія, Болгарія та Молдова мають нижчий середній бал з усіх трьох предметних галузей PISA.

«Міжшкільні відмінності, що спостерігаються в Україні, також частково відображають розрив між закладами освіти, що розташовані у великих містах та містах і в сільській місцевості, а також між різними типами закладів освіти. Дані обстежень домогосподарств у країнах з низьким і середнім рівнем доходу постійно показують, що діти із сільської місцевості  мають значно менше шансів перейти з початкової школи до базової та з базової до старшої школи, а також частіше залишаються на повторний курс навчання в тому самому класі. Таким чином, у багатьох регіонах можливості навчатися залишаються нерівномірно розподіленими та залежать від місця проживання учнів. У розділах 3 і 4 цього звіту буде детальніше розглянуто те, як освітнє середовище та ресурси, які мають заклади освіти, відрізняються в міській і сільській місцевості, у цьому ж розділі йдеться про відмінності в успішності учнів, які проживають в різних за типом населених пунктах і навчаються в закладах освіти, що мають різні освітні програми», – йдеться у звіті PISA-2022

ПІДПИСАТИСЬ НА НОВИНИ
Піднятися вгору