Проєкт «Екстрене реагування на потреби незахищених сімей з дітьми, які постраждали від загострення бойових дій в Україні через підтримку гарячої лінії»
Цілі проєкту: Реагування на надзвичайні ситуації на підтримку дітей по всій Україні в умовах загострення бойових дій.
Завдання проєкту: Надавати батькам, опікунам, соціальним працівникам, кейс-менеджерам, членам прийомних сімей та працівникам інших форм альтернативної опіки інформацію з питань, що стосуються доступності основних послуг (зокрема, охорони здоров’я, соціального забезпечення, правової допомоги тощо), а також інформацію на конкретні теми (наприклад, гендерне насильство, EORE, HLP, внутрішнє переміщення тощо)
Тривалість проєкту: лютий – грудень 2022 року.
Територія впровадження: територія України.
Досягнуті результати:
– Відповідно до завдань проєкту на гарячу лінію надійшло 79 967 дзвінків від батьків, опікунів, соціальних працівників, кейс-менеджерів, членів прийомних сімей та працівників інших форм альтернативного догляду, що на 44 967 перевищує планові показники. Виконано на 230%.
– Географія звернень охопила не лише територію України, як це очікувалося.
На лінію надійшли звернення з Європи (Польща, Німеччина, Італія, Іспанія та інші), Америки, Канади щодо усиновлення, встановлення опіки над дітьми, батьки яких загинули під час бойових дій, або не можуть піклуватися про них з різних причин. Також, родичі, які проживають за кордоном, цікавилися можливостями підтримки тих, хто залишився на території України, або потрапив в окупацію. Не поодинокими були випадки звернень одного з подружжя щодо вивезення дітей за кордон іншим з подружжя без документально оформленої на те згоди першого. З початком навчального року з’явилися звернення про можливості продовження навчання дітей в українських школах онлайн.
Основними запитаннями були:
– отримання фінансової допомоги від міжнародних організацій.
– отримання гуманітарної допомоги сім’ям з дітьми, серед яких особливо частими були пошуки дитячого харчування, засобів гігієни для немовлят, підготовки вагітних жінок до пологів.
– питання соціальних виплат на окупованих територіях, а також на територіях, де ведуться активні бойові дії.
– евакуація сімей з дітьми з окупованих територій та зони активних бойових дій.
– придбання коштовних ліків та пошуку можливості проходження реабілітаційних програм для дітей з інвалідністю, лікування поранених дітей за кордоном.
– забезпечення житлом сімей ВПО, його облаштування чи ремонту. З настанням осені частими стали звернення щодо придбання твердого палива для опалення будинків, генераторів для протистояння блекаутам.
– питання, пов’язані з порушенням прав дитини.
Також на гарячу лінію надходили дзвінки від опікунів, прийомних батьків, батьків-вихователів, які дбали про дотримання прав влаштованих в їхні родини дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Основними запитаннями були: збереження та забезпечення державних соціальних допомог на утримання такої категорії дітей, забезпечення їх та осіб з їх числа житлом, організації дистанційного навчання.
На гарячу лінію зверталися соціальні працівники. Їх цікавила психологічна підтримка, та гуманітарна допомога сім’ям, які перебувають на обліку їхніх установ.
– Кількість дітей та їхніх сімей, які постраждали внаслідок збройного конфлікту, були перенаправлені через гарячу лінію та охоплені за допомогою кейс-менеджменту склала 1 746 , що на 1 546 перевищує плановий показник. Виконано на 873%.
Серед сімей, які перебували під супроводом, 50% багатодітних, 16% – одиноких матерів чи батьків, 10% сімей, які виховують дітей з інвалідністю.
Таким чином спільними зусиллями вирішувалися питання:
оформлення виплат державної соціальної допомоги,
реструктуризація боргу за надмірну виплату державної соціальної допомоги,
боротьба з наслідками пожеж в будинках після бомбардувань,
придбання специфічних ліків,
допомога у процесі підготовки до оперативних втручань,
пошук можливостей реабілітації дітей,
оформлення інвалідності дітям,
відновлення права дітей на освіту,
допомога жертвам домашнього насильства,
встановлення правового статусу дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування і влаштування їх в сім’ї,
оформлення статусу ВПО родинам,
– 473 сім’ї з дітьми отримали непродовольчі гуманітарні набори – засоби гігієни, комплекти постільної білизни, канцтовари для школи, що на 123 перебільшує плановий показник. Виконано на 135%
– Операторам довелося проводити глибинні інтерв’ю з бенефіціарами, щоб зрозуміти, як комплексно допомогти сім’ям з дітьми. У проєкті була налагоджена тісна співпраці трьох команд: оператори, кейс-менеджери та пошуковики інформації, що дозволило оперативно реагувати на запити та вчасно надавати ефективну допомогу. Результати провадження проєкту засвідчують його вагомий внесок у боротьбу з гуманітарною кризою, викликаною військовими діями на території України.