Топ-10 пріоритетів роботи для розвитку соціальних послуг у громадах

Дата публікації:

Завантажити інфографіку

Детальний опис пріорітетів роботи  для розвитку соціальних послуг у громадах

Для ефективного надання соціальних послуг усі муніципальні органи мають взаємодіяти між собою. Наприклад, вчителі та лікарі мають знати чіткий алгоритм дій у випадку, якщо помітили ознаки насильства в родині чи недбалого ставлення до дитини. Аби взаємодія була безперервною, вона має бути визначена в офіційних документах та не залежати від особистих зв’язків між працівниками різних підрозділів.

Йдеться і про розвиток центрів надання соціальних послуг, і про дороги та транспортне сполучення, від яких залежить доступність цих центрів для усіх категорій, у тому числі для людей з інвалідністю. За принципом безбар’єрності має розвиватись й інша місцева соціальна інфраструктура, у тому числі дитячі майданчики.

Саме цей спеціаліст, що має необхідну фахову підготовку та кваліфікацію, спеціалізується на здійсненні соціальної роботи з сім’ями, дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах. Цей фахівець відповідає за оцінку потреб громади у різних соціальних послугах, а також розробляє індивідуальні плани для роботи з кожним конкретним випадком сім’ї, яка опинилась у кризі, визначає форми та методи допомоги.

У проаналізованих громадах ця послуга перша у списку серед найбільш затребуваних. Батьки, які виховують дітей з інвалідністю, потребують допомоги та попередження емоційного вигорання. Актуальною ця послуга буде і для дітей із сімей, які знаходяться у складних життєвих обставинах. У громадах, в яких вже працює така послуга, необхідно забезпечити належне інформування населення про можливість скористатись нею, а також організувати доступ до неї та належну якість.

Збір даних дозволяє ефективно використовувати бюджетні кошти, а також втілити базовий принцип “нікого не залишити осторонь”. Брак якісних статистичних даних часто призводить до того, що бюджетні кошти витрачаються “навмання”. Ведення статистики, в межах повноважень місцевих рад,  дозволить визначити цільовий фокус та підійти до проблеми соціального захисту вразливого населення комплексно та найбільш ефективно. Важливо, аби місцеві органи влади були обізнані та вміли користуватись різними джерелами статистичної інформації, яка збирається на районному, обласному та національному рівнях.

Часто трапляється, що дані різних соціальних установ суперечать одне одному. Це заважає зрозуміти реальну кількість сімей, які потребують соціальної підтримки. Відповідно, неможливо і розробити якісну місцеву політику, яка б відповідала потребам цих сімей. Цю проблему вирішує єдина система обміну і перевірки інформації, а також механізм розробки спільних рішень в інтересах дітей та їх родин. 

Як і будь-яка інша сфера, соціальна робота не стоїть на місці: з’являються нові підходи та інструменти роботи. Наприклад, важливим трендом сучасної соціальної роботи є застосування інструменту “ведення випадку” або “кейс-менеджмент”. Важливо, аби соціальні працівники отримували доступ до передового досвіду та переймали найкращі практики.

Велика кількість стресових факторів, які впливають на дітей та їх батьків, особливо тих, які мають порушення розвитку чи інвалідність, можуть призвести до важких психологічних станів та складних життєвих ситуацій. Звернутися по психологічну підтримку та турбуватись про своє психічне здоров’я – це нормально. Вчасно надана консультація чи серія консультацій психолога, який працює на рівні громади, може запобігти таким негативним соціальним наслідкам як розлучення батьків, потрапляння дитини в інтернат, домашнє насилля.

Тепер українське законодавство дозволяє закуповувати якісні соціальні послуги не тільки у традиційних надавачів – державних установ, але й від не-державних суб’єктів: громадських та релігійних організацій, локальних бізнесів. Впровадити таку закупівлю можливо через механізм соціального замовлення. Цей механізм дозволяє підвищити якість соціальних послуг та зробити їх більш людино-орієнтованими.

Найкраще розвиток будь-яких сервісів, у тому числі й соціальних послуг, стимулює наявність конкуренції. Тому громада має проводити відкриті конкурси на закупівлю соціальних послуг, у яких зможуть брати участь як державні, так і громадські організації чи приватні установи – надавачі послуг. При цьому місцева влада має забезпечити належний контроль за якістю цих послуг.

ПІДПИСАТИСЬ НА НОВИНИ
Підписатися
Піднятися вгору