Головна — Новини — Прийняття Порядку міжвідомчої взаємодії у громадах проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги
Дата публікації:
Прийняття Порядку міжвідомчої взаємодії у громадах проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги
Міжвідомча взаємодія – партнерство декількох державних відомств, органів та підрозділів місцевого самоврядування, що має на меті спільне досягнення цілей. Міжвідомча взаємодія в соціальній роботі є ключовим чинником успіху при вирішенні складних соціальних проблем та поліпшенні якості життя людей. Вона дозволяє об’єднувати зусилля різних організацій та професіоналів, щоб створити сильну та ефективну систему підтримки та допомоги для тих, хто цього потребує. Головним документом у якому фіксується план роботи в межах міжвідомчої взаємодії є Порядок міжвідомчої взаємодії. Цей документ структурує послідовність дій всіх суб’єктів міжвідомчої взаємодії, визначає часові рамки прийняття рішень тощо.
Порядки з міжвідомчої взаємодії були розроблені та прийняті у Вінниці, Жмеринці, Погребищі, Пирятині,Бердичеві, станом на початок серпня.
Ми поспілкувалися з координаторами проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги у Вінниці та Жмеринці, Наталією Литвиновою та координатором проєкту у Пирятині, Сергієм Зуєвим.
У Вінниці, Жмеринці та Погребищі розробка Порядку починалася з проведення дводенних тренінгів для керівників державних структур та громадських організацій, під час яких були розглянуті:
нормативна база у сфері захисту дітей,
принципи ефективної міжвідомчої взаємодії,
практичний досвід роботи між учасниками у громадах, що приймають рішення.
Групи складалися з представників служби у справах дітей, поліції, охорони здоров’я, управління освіти, відділу культури, інклюзивно-ресурсного центру, надавачів соціальних послуг, ювенальної превенції та інших фахівців, які працюють з вразливими сім’ями та дітьми.
Після тренінгу у громадах проводилися 5 дистанційних зустрічей, де доопрацьовували документ Порядку. Експерт після цих зустрічей оформляв документ відповідно до законодавства та передавав владі на затвердження. Після цього Порядок презентували всім структурам та прописувалися у ньому суб’єктів міжвідомчої взаємодії.
“На тренінгах ми помітили, що всі організації та служби працюють в рамках свого функціонала і нема загальної роботи, не вистачає мультидисциплінарного підходу для вирішення конкретних кейсів та структурованості алгоритму дій: хто і коли має діяти, щоб допомогти конкретній сім’ї чи дитині. Часто служби починали реагувати, коли проблема вже ставала дуже серйозною, а нам важливо було напрацювати порядок дій як тільки кейс виявлено. Спочатку був емоційний супротив, всі представники запевняли, що вони знають, що робити, але коли ми розбирали конкретні кейси, то розуміли, що не все так просто. Рішення про міжвідомчу взаємодію у громадах було і раніше, але саме Порядку не було. Тепер, коли ми прийняли цей документ у Вінниці та Жмеринці, сподіваємося, що вже згодом побачимо результати командної роботи всіх структур у громаді”, — ділиться Наталія Литвинова.
Досвід Пирятинської громади щодо прийняття Порядку міжвідомчої взаємодії дещо подібний до Вінницької, Жмеринської та Погребищенської, адже впровадження документа відбувалося за тією ж схемою. 31 травня рішенням Виконавчого комітету було затверджено Порядок міжвідомчої взаємодії. До цієї події з січня 2023 року збиралася мультидисциплінарна команда для обговорення конкретних випадків. Такі зустрічі відбувалися щопонеділка для надавачів соціальних послуг та представників державних та громадських установ. Також були розроблені додатки до Порядку з різними алгоритмами роботи та перенаправлення, щоб фахівці мали все під рукою.
Сергій Зуєв: “На місцевому рівні у всіх структурах має бути представник, який відповідатиме за міжвідомчу взаємодію. Наприклад, у відділі освіті має бути людина, яка повідомляє про дітей СЖО іншим структурам. Важливість налагодження процесу міжвідомчої взаємодії полягає у тому, що ми не чекаємо понеділка, якщо сталася якась пригода, ми маємо злагоджено діяти тут і зараз, підключивши всі необхідні ресурси у будь-який час доби. Нещодавно наша мобільна команда СПІЛЬНО з Пирятина допомогла оформити паспорт 16-річному хлопцю, який мав проблеми з документами. Тепер він має можливість вступити у коледж, отримати прописку у гуртожитку, після цього ми зможемо допомогти йому оформити ІНН. Це була партнерська робота всіх структур одночасно і це чудовий приклад роботи міжвідомчої взаємодії. Також у нас у кейсі є дитина, якій 13 років і у неї нема свідоцтва про народження. Це унеможливлює отримання паспорта у 14 років. У мами цього хлопця теж проблеми з документами. Наша мобільна команда, зокрема, фахівець соціальної роботи Тарас Костик, займається цим випадком разом з іншими державними структурами, щоб ця сім’я змогла отримати свої документи”.
Станом на серпень 2023 року у всіх громадах проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги закінчилися тренінги з міжвідомчої взаємодії і зараз експерти розробляють Порядки.
Міжвідомча взаємодія у громадах має неабияке значення у практиці соціальної роботи, оскільки надання підтримки вразливим сім’ям з дітьми перебуває у компетенції багатьох підрозділів органів виконавчої влади, і для кращого вирішення кейсів необхідна їхня одночасна включеність. Раді, що саме в рамках проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги відбувається така важлива робота. Впевнені, що напрацьовані Порядки допоможуть якісніше та швидше допомагати дітям та сім’ям, що опинилися у скрутних ситуаціях.
Проєкт #CПІЛЬНОСоціальніПослуги впроваджується Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Консорціумом партнерських організацій за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку через Німецький банк розвитку (KfW). В Консорціум входять: Українська мережа за права дитини, Partnership for Every Child / Кожній дитині, “СОС Дитячі Містечка” Україна, ГО “Соціальна Синергія”, Громадська організація “Дніпровська ліга соціальних працівників”, Громадська організація «“Всеукраїнська організація “Клас”».