Як батькам налагодити комунікацію з підлітками?
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я “підліток” — це людина, яка вже не дитина, але ще не доросла. Чи складно батькам знайти спільну мову з майже дорослими дітьми? Напевне більшість батьків скаже, що це завдання із зірочкою, адже підлітковий вік — це етап формування нової особистості та дорослішання, пошуку себе та відстоювання власного “я”.
Для того, щоб краще зрозуміти підлітка пропонуємо розглянути основні завдання підліткового віку, про які нам розповіла психологиня Наталя Пашко на вебінарі для батьків “Як будувати комунікацію з підлітками”. Вебінар відбувся 10 травня 2023 року в рамках проєкту СПІЛЬНО. Соціальні послуги. Переглянути його можна на нашому YouTube-каналі тут.
- Прийняття власної зовнішності та уміння ефективно володіти тілом. Підлітків можуть лякати трансформація їхнього тіла, поява волосся в інтимних зонах, раптові висипання, зміна настрою. Батькам радять говорити про ці особливості, розповідати як доглядати за своїм тілом, зважаючи на фізіологічні особливості.
- Формування нових і більш зрілих стосунків з однолітками всіх статей. Варто більше говорити про розуміння дружби, романтичних стосунків. Психологиня радить розповідати про градацію стосунків, оскільки часто ранні статеві стосунки відбувають від нерозуміння. Важливо пояснювати, що можуть бути обійми, поцілунки і не обов’язково це завжди має супроводжуватися сексом. Пояснюйте, що статеві відносини не є єдиною або найпріорітетнішою частиною людських стосунків. Наголошуйте на цінностях, почуттях, повазі до партнера.
- Прийняття чоловічої або жіночої сексуально-соціальної ролі. Надаємо інформацію про ролі жінки та чоловіка без соціально-гендерних стереотипів.
- Досягнення емоційної незалежності від батьків та інших дорослих. Саме підлітковому віку притаманно емоційно віддалятися від батьків та гуртуватися до собі подібних, тому друзі у житті підлітка відіграють дуже важливу роль, і це є нормальним процесом дорослішання.
- Підготовка до трудової діяльності, що могла б забезпечити економічну незалежність. В цьому віці хочеться бути максимально незалежними і роль батьків пояснити, який заробіток є хорошою можливістю для фінансової незалежності, а яка робота може спричинити шкоду.
- Підготовка до власного сімейного життя, поява бажання нести соціальну відповідальність і розвиток відповідної поведінки. Підлітки мають гостру потребу проявляти себе, прокидається “юнацький максималізм”, тому завдання батьків допомогти направити цю енергію та бажання у правильне русло.
- Формування системи цінностей та етичних принципів, якими можна керуватися у житті, тобто формування власної ідеології. Для того, щоб дитина перейняла ті цінності, що батьки хочуть передати, потрібно не наполягати на них, а разом із підлітком розмірковувати над ними. Навчіть підлітка сумніватися, оскільки сумніви — це можливість вибору, розмірковування та критичного мислення.
Що робити батькам аби допомогти підлітку?
- у підлітковому віці мають змінюватися підходи до виховання та комунікації: шляхом розмови направляйте його/її до самостійного аналізу власних вчинків та можливості коригування поведінки (Скажи свою думку; Мені важливо тебе почути; Чому ти так вважаєш?);
- станьте для підлітка наставником, не говоріть їм про наслідки помилок, а ставте питання щодо аналізу цих наслідків (Розкажи, що відбулося і який варіант вирішення ситуації ти застосував (-ла)? Який це мало результат для тебе та інших? Як можна було чинити інакше?), формуючи у дитини критичне мислення;
- наводьте приклади власних рішень та помилок;
- ініціюйте аби підліток ставив питання, ділився власними думками, сумнівами.
Дякуємо пані Наталі Пашко за цікаву та змістовну лекцію для батьків!
Проєкт #CПІЛЬНОСоціальніПослуги впроваджується Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Консорціумом партнерських організацій за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку через Німецький банк розвитку (KfW). В Консорціум входять: Українська мережа за права дитини, Partnership for Every Child / Кожній дитині, “СОС Дитячі Містечка” Україна, ГО “Соціальна синергія”, Громадська організація “Дніпровська ліга соціальних працівників”, Громадська організація «“Всеукраїнська організація “Клас”».